متن زير را بخوانيد تا بدانيد بيگانگان چگونه برداشت مي كنند چگونه تحريك مي كنند چگونه تهديد !  به رنگها توجه داشته باشيد
 
محمود احمدی نژاد
آقای احمدی نژاد گفته است که ایران تخلفی نکرده که تحریم شود
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، در يک مصاحبه عمده که از تلويزيون سراسری ايران پخش شد برای نخستين بار به اظهار نظر درباره اقدامات اخير آمريکا برای افزايش فشار بر ايران پرداخته و ابراز عقيده کرده است که آمريکا نه می خواهد و نه می تواند به ايران حمله کند.

رئيس جمهور ايران به علاوه گفت که قطعنامه شورای امنيت در تحريم ايران برای مديران کشور مشکلاتی ايجاد کرده و افزود دولت تلاش می کند مانع تصويب قطعنامه ديگری در شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی شود.

اين موضعگيری به منزله چرخشی در برخورد آقای احمدی نژاد با قطعنامه شورای امنيت عليه ايران است چرا که وی قبل از تصويب قطعنامه 1737، از تحريم استقبال کرده و آن را روز جشن ملی در کشور خوانده بود.

آقای احمدی نژاد در اين مصاحبه تلويزيونی با شبکه دو صدا و سيمای جمهوری اسلامی به لحنی نسبتا آشتی جويانه توسل جست و در همان ابتدای اظهاراتش تاکيد کرد که جمهوری اسلامی ايران "همواره آماده تعامل است و اهل جنگ و حمله به کسی نيست."

وی در اظهاراتی که ظاهرا نشانه اعتقاد وی به جابجايی قدرت سياسی در آمريکاست، به طور تلويحی به نفوذ مخالفان در اين کشور اشاره و اظهار اميدواری کرد که نسلی از سياستمداران آمريکا روی کار بيايد که رويکرد متفاوتی نسبت به ايران در پيش گيرند.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی که متن مصاحبه را منتشر کرده، آقای احمدی نژاد با اشاره به آنچه سابقه دشمنی های آمريکا عليه ملت ايران، از جمله کودتا و حمايت از "کشتار مردم ايران در زمان انقلاب اسلامی و طراحی فتنه ها بعد از پيروزی انقلاب اسلامی" خواند گفت: "آنها هر زمانی که بتوانند به ما ضربه بزنند ابايی ندارند و اين اخلاق سياستمداران فعلی آمريکاست و ممکن است کسانی در آمريکا روی کار بيايند که اين اخلاق را نداشته باشند."

اخيرا نمايندگان دو شاخه کنگره آمريکا چه به طور لفظی و چه طی اقداماتی مانند تنظيم پيش نويس يک قطعنامه در مجلس نمايندگان، نسبت به اقدام نظامی عليه ايران، به خصوص بدون اجازه کنگره، به دولت جورج بوش اخطار داده اند.

 

مخالفان در آمريکا
 اين تحليل که آمريکا برای رهايی از مشکل عراق به ايران حمله کند يک تحليل اشتباه است و با تحليل اشتباه نيز نمی توان مديريت کرد. امروز آنها در موضعی نيستند که بتوانند اين اقدام را انجام دهند چرا که در آمريکا نيز افرادی هستند که با اين امر مخالفند
 
محمود احمدی نژاد

 

اما رئيس جمهور ايران برخی گمانه زنی ها داير بر احتمال نوعی اقدام نظامی از سوی آمريکا عليه کشورش را رد کرد.

وی اظهار عقيده کرد: "اين تحليل که آمريکا برای رهايی از مشکل عراق به ايران حمله کند يک تحليل اشتباه است و با تحليل اشتباه نيز نمی توان مديريت کرد."

وی افزود: "امروز آنها در موضعی نيستند که بتوانند اين اقدام را انجام دهند چرا که در آمريکا نيز افرادی هستند که با اين امر مخالفند."

مصاحبه آقای احمدی نژاد درحالی انجام می شود که آمريکا در هفته های اخير به شدت بر فشارهای خود بر ايران افزوده و همه اهرم های در دسترس خود از جمله نظامی، ديپلماتيک و سياسی را عليه اين کشور به کار گرفته است.

آمريکا درحال اعزام يک ناو هواپيمابر ديگر به خليج فارس است و يک گروه نظامی ويژه - به نام "گروه کاری 16" - برای مختل کردن شبکه های ايرانی در عراق تشکيل داده است. آمريکا ايران را متهم به دخالت در امور عراق و حمايت از شبه نظاميان شيعه آن کشور می کند؛ اتهامی که ايران رد کرده است.

آمريکا همچنين درحال افزايش فشارهای اقتصادی از طريق تحريم يکی از بزرگترين بانک های ايرانی و ترغيب اروپايی ها به خصوص بانک های آن قاره به قطع همکاری با ايران است.

ظاهرا تصويب قطعنامه شورای امنيت و همين فشارهاست که به شدت گرفتن اعتراض های داخلی به عملکرد آقای احمدی نژاد در اين زمينه منجر شده است.

منتقدان داخلی رئيس جمهور را متهم کرده اند که با سخنرانی های تحريک آميز باعث وخامت اوضاع شده است. روزنامه محافظه کار "جمهوری اسلامی" اخيرا طی سرمقاله ای اظهارات آقای احمدی نژاد که قطعنامه شورای امنيت را "کاغذ پاره" خوانده بود زياده روی دانست و گفت قطعنامه مسلما به ضرر ايران است.

آيت الله منتظری، از مخالفان مذهبی بلندپايه حکومت اسلامی، نيز اين هفته به عملکرد دولت در زمينه اقتصاد و سياست خارجی ايراد گرفت و به مسئولان در مورد قدرت آمريکا هشدار داد و از آنها خواست از "تحريک دشمنان" بپرهيزند.

 

انتقادهای داخلی
منتقدان داخلی، رئيس جمهور را متهم کرده اند که با سخنرانی های تحريک آميز باعث وخامت اوضاع شده است. روزنامه محافظه کار "جمهوری اسلامی" اخيرا طی سرمقاله ای اظهارات آقای احمدی نژاد که قطعنامه شورای امنيت را "کاغذ پاره" خوانده بود زياده روی دانست و گفت قطعنامه مسلما به ضرر ايران است

 

اما آقای احمدی نژاد به طور غيرمستقيم اين انتقادها را رد کرده است.

وی در نخستين اظهار نظر علنی درباره اقدامات اخير آمريکا گفت به عقيده او "شدت حملات روانی آمريکا در روزهای اخير بيشتر از قبل نيست" و افزود اين اقدامات تنها برای "خبرسازی" است.

رئيس جمهور ايران سياست دولت جورج بوش را نه حمله، بلکه تلاش برای ايجاد تفرقه در ميان ايرانيان دانست.

وی گفت: "در قضيه هسته ای ايران، آنها اميدشان به داخل است و می خواهند با ايجاد ترس و نا اميدی مردم ايران را به دو دستگی بکشانند."

آقای احمدی نژاد در ادامه گفت "ما تمام حرکت ها و اقدامات دشمنان ايران را زير نظر داريم و کارشناسان ما همه اين عوامل را بررسی و تحليل می کنند و درحال حاضر آنها 98 فروند ناو در منطقه دارند که اين رقم در گذشته 140 فروند بوده است."

وی افزود که آمريکا نمی تواند با حرکت ناوهايش ايران را بترساند.

'فعاليت صلح آميز هسته ای'

در مورد مساله هسته ای، رئيس جمهور ايران ضمن انتقاد از صدور قطعنامه عليه ايران، گفت که کشورش با آژانس بين المللی انرژی همکاری کرده است: "در قضيه هسته ای ما بيشترين همکاری را با آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته ايم و تابع مقررات اين آژانس بوده و هستيم."

آژانس بين المللی انرژی اتمی
هرچند آقای احمدی نژاد می گويد ايران با آژانس اتمی همکاری کاملی داشته است، اما اين آژانس همواره خواهان همکاری گسترده تر ايران شده است

"ايران تخلفی نکرده است و مدير کل آژانس انرژی اتمی نيز در گزارش چند روز گذشته و بارها صلح آميز بودن فعاليت هسته ای ما را تاييد کرده است."

آژانس اتمی سازمان ملل که از سال 2002 سرگرم بررسی برنامه اتمی ايران بوده است اوايل سال 2006 نتيجه گيری کرد نمی تواند با قاطعيت بگويد که برنامه اتمی ايران کاملا جنبه صلح آميز دارد و آن را به شورای امنيت سازمان ملل گزارش کرد که در نهايت به صدور قطعنامه 23 دسامبر عليه ايران منجر شد.

آقای احمدی نژاد ابراز اطمينان کرد که ايران با تکيه بر "ارتباطات گسترده" خود از تحريم جان به در خواهد برد.

ايران در سال های اخير روابط اقتصادی خود با دو کشور چين و روسيه را بسيار گسترش داده و اين دو کشور به عنوان اعضای دائمی شورای امنيت، نقش عمده ای در تاخير تصويب قطعنامه عليه ايران و کاستن از شدت آن داشتند.

'ايجاد برخی مشکلات در اثر تحريم'

آقای احمدی نژاد همچنين تحريم برخی بانک های ايرانی از سوی آمريکا و قطع همکاری برخی بانک های عمده اروپايی با ايران را کمرنگ جلوه داد: "... حتی محدود شدن ارتباطات بانکی از سوی برخی کشورها نيز نگرانی ندارد زيرا بانک ها فقط بانک های آن کشورها نيستند."

تاسيسات اتمی ايران
فعاليت هسته ای ايران از جمله مهمترين علل اختلاف ايران و آمريکاست

با اين حال رئيس جمهور ايران در يک اذعان کم سابقه گفت "اينطور هم نيست که [تحريم] برای مديريت کشور مشکلی ايجاد نکند" اما در اشاره به اعضای شورای امنيت گفت "تصور نکنند که می توانند اقتصاد ما را بر هم بريزند."

وی افزود کشور به دنبال راه هايی است تا مانع صدور قطعنامه ديگری شود.

شورای امنيت از روز 23 دسامبر 2006 دو ماه به ايران وقت داده است بخش های حساس برنامه اتمی اش را معلق سازد يا با احتمال تحريم های گسترده تر مواجه شود. قطعنامه 23 دسامبر صدور کالاهای مرتبط با برنامه اتمی را به ايران ممنوع می کند.

آقای احمدی نژاد در اين مصاحبه درباره مسائل مختلف ديگر از جمله عملکرد اقتصادی دولت سخن گفت و از جمله ارتباط مساله تورم و گرانی با بحث هسته ای را رد کرد.

وی با اشاره به تلاش دولتش برای حل مشکلات و اينکه اعضای دولت تا ديروقت کار می کنند گفت: "بنده خود در برخی مواقع نمی توانم به منزل خود در نارمک بروم. اين وضع موجب شده است تا ما کمتر به خانواده خود برسيم."

وی همچنين بار ديگر ماجرای قتل عام يهوديان به دست نازی ها در جنگ جهانی دوم موسوم به هولوکاست را زير سوال برد و گفت: "اگر آن واقعه اتفاق افتاده چرا اجازه تحقيق نمی دهند."

با اين حال وی در حرکتی آشتی جويانه گفت که طرح مسائل در اين زمينه را "نبايد تندی حساب کرد."

يزد فردا  - بي بي سي

 
 
 
 
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا